Menj Kapálni!

Ellene vagyok az interneten való művelődésnek,a számítógép előtt eltöltött hosszú óráknak.Akárki,aki ezt itt olvasgatja,ne tegye!Ha mégis olvasna,akkor nyomtassa ki,vagy körmölje le a kis kezével,tollal,papírra - a kézzelfogható dolgok sokkal többet érnek!
Ne legyen lusta,és ne legyen sóher!Ha már ingyen ide van pakolva minden,ennyit csak megér!

2013. július 30., kedd

Lehet, hogy velem van a gond?


Mostanság egyre többször merül fel ez a kérdés. Oly sokszor szembesülök azzal, hogy valami nem stimmel, valahogy nem illek a képbe.
Csak a példa kedvéért, amin legutóbb el találtam gondolkodni:

Van az úgy, hogy az ember kénytelen elhagyni megszokott komfortzónáját, ki kell tegye a lábát a nagyvilágba. Lemegy a boltba tejért, elugrik az antikváriumba, találkozik ismerőseivel egy sörözgetés keretein belül, és így tovább. Kilép a maga által teremtett környezetből, hogy belecsöppenjen a mások kreálta, korhű valóságba.

Azt kell mondjam, hogy ez borzasztó!

Egyszerűen képtelen vagyok szó nélkül elmenni mellette, vagy hogy legalább a homlokomat ne szedjem sűrűn sorakozó ráncokba. Annyi minden sűrűsödik össze egy szem undorral szegélyezett gyűlöletgombóccá, hogy szinte képtelenség szavakkal kifejezni. Ennek csupán egy elenyésző rétege: a ruházkodás. Nem kéne, hogy foglalkoztasson, elvégre pusztán egy csomó múlandó rongyról beszélünk, de muszáj!

Emlékszem, tizenéves, kezdő punk korszakom hajnalán rengeteg csináld-magad holmit hordtam, hypozott nadrágok, pólók, ahogy azt köll. Annak rendje s módja szerint alaposan megszólt a környezetem. Megkaptam a megillető „igénytelen” jelzőt, szörnyülködtek szakadt farmernadrágjaimon, a bakancson, a felnyírt hajviseleten (akkoriban még taréjnak hívták), utálkozva néztek végig összefirkált felsőruházatomon, a nadrágtartón s a nyakkendőn, bőrkabáttal kiegészítve. Ahogy azt vártam. És boldog voltam (pontosabban voltunk, mi egy páran), hogy különbözünk. Nem akartam, hogy bárki elfogadja, az volt a cél, hogy kilógjunk a sorból.

Hozzá tartozik, hogy mindez ebben a formában nem jöhetett volna létre, ha nem egy poros, határ-menti kisvárosban töltöm életem ezen szakaszát, „elmaradt”, vagy inkább kevésbé befolyásolt, romlatlanabb környezetben. Ott tudott hatni, míg például Butapesten évek óta csak közöny kísértett.

Aztán főiskolán is viseltem ezeket a ruhadarabokat, de már nem éreztem annyira létjogosultságukat, nem volt akkora hatásuk (a felvilágosultabb környezet, magasabb ingerküszöb), így apránként lekoptak rólam. Lett helyette sok seszínű farmer, maradt a bőrdzseki meg a hózentróger. Így is kilógtam...egyre több volt a népeken a szín, a felirat.

Teltek az évek, és mivel a felfogás, ami a punk felé sodort anno nem kopott le rólam, egyre kevésbé találtam a helyem. Na nem a munka világa, vagy az önálló, felelősségekkel járó lét, meg a csekkek és a gyereksírás rémített meg, mint azt sokan gondolnák. Dehogy is!

Pont az volt visszás, hogy míg én erre vágyom, és keresem a normalitást, addig a külvilág megtekeredett, s az ellenkezőjét kívánja tőlem. Tehát a felnőtt gondolkodás, a valódi valóság abnormálisnak számít.

Átívelve az eredeti problémafelvetésre, s hogy materiális formát adjunk az eszmei csömörnek: olyan ruhadarabok jönnek velem szembe az utcán, mint amikért anno megkaptam az „igénytelen” titulust. A tarka, szakadt, foltos, szegecses különcség lett az elfogadott, sőt, a divat, míg egy egyszerű ruhában kinézett, stílustalan, képbe nem illő személy lettem...vagy inkább maradtam. Hogy is van ez?

Devianciába hajló gondolkodásom és az elfogadásra képtelen jellemem alapvetően nem változott. Legalább is úgy vélem. Viszont mikor ifjúkori önmagam külsőségeinek kópiái százával özönlenek a közterületeken, s divatcikk-boltok önműködő ajtóin keresztül, s ettől arcrángást, heveny dührohamot kapok, akkor...tényleg velem van a gond?

Nem volt cél sohasem az abnormalitást elfogadtatni, sőt! Irónikus eszköz volt csupán. Erre itt van! A piedesztálra emelt torzulás. Remek.

Ez a tartalomtalan, stíluskevert, tehát stílustalan, üres és ostoba fiatalság undorral tölt el. Lopott ál-ideáikkal, röhögésre ingerlő „lázadásukkal”...a szegecsek, foltos-tarajos divatmajmok látványától agresszív leszek...az én hibám? Magamnak köszönhetem? Akkor miért taszító?

Hogy egekig szöktették az ingerküszöböt, szégyen és határok nélkül elvették a felháborodást az emberektől, így tőlem a felháborítás kiváltságát. Rühellem érte őket.

Ocsmány, nonkomformista új világ, ahol annyit se számít a kimondott szó, mint egy szarkupacot ábrázoló, neonzöld póló, vagy egy kurva anyád-felirat. A túláradó szabadság káros, íme a bizonyíték: a fészbúk profilotok, a ruhásszekrényetek, a cipőkollekció, a trágár bunkók a színpadokon, a kiskorú ribancok a neten, az utcán, a körömlakk, a miniszoknya, hogy nagyszüleitek is ímélben kívánnak boldog karácsonyt, sőt, a saját gyerekeitek, saját magatok, a tarka, önmegvalósult, életképtelen nemzedék.

Tényleg velem van a gond?

Kötve hiszem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése