Menj Kapálni!

Ellene vagyok az interneten való művelődésnek,a számítógép előtt eltöltött hosszú óráknak.Akárki,aki ezt itt olvasgatja,ne tegye!Ha mégis olvasna,akkor nyomtassa ki,vagy körmölje le a kis kezével,tollal,papírra - a kézzelfogható dolgok sokkal többet érnek!
Ne legyen lusta,és ne legyen sóher!Ha már ingyen ide van pakolva minden,ennyit csak megér!

2015. május 5., kedd

Torinoi lepedék VI.

Forza Juve!

Fontos szabály, ha Olaszországba vet minket a sors, hogy megfelelő helyismerettel rendelkezzünk egyes régiók, városok felfedezése közben. A reneszánsz és antik művészetek fellegvárában ez alatt eldugott zugokban meghúzódó múzeumokra, szobrokra, zarándokhelyekre gondolna egyből a tapasztalatlan turista. Csakhogy a legfontosabb tudnivaló: az olaszok erősen lokálpatrióták. A legvéresebb szájú baloldali átlag-talján is mellét döngeti, ha a szülőhelyéről esik szó. S mint azt a világsajtóból jól tudjuk, ennek egy fokkal radikálisabb formája a futballszurkoló. Lokálpatriotizmusa városrészekre is korlátozódhat, darabokra szaggatva a települést – akár szó szerint. Ezért rendkívül fontos a helyismeret!
Persze mikor egy drogtól átszervezett idegpályákkal szaladgáló, heves vérmérsékletű calabriai rohan előttünk a járdán, teleaggatva értéktelen kacatokkal, akár egy agyament zsibárus, elég nehéz a helyismereti szabályokra koncentrálni. Pláne, ha ez a calabriai a lakótársunk, akivel négyszáz kilométert kell még vonatoznunk Toszkánáig. Mellékesen a betépett digót épp felültette egy veszedelmes szemekkel operáló, tüzes formába öntött némber, így az agya épen maradt szeglete sem képes egyetlen racionális gondolatot előpréselni a barázdák mélyéről.
Így szép az élet. Ha zajlik. Nemde?
Csak nagysokára vettem észre, hogy valami zavar van az éterben. Hogy furcsán merednek ránk a járókelők szembogarai. Utánunk fordult valamennyi tekintet; eleinte a vásáros mivoltunknak tulajdonítottam a dolgot. Én is megnéztem volna két hason-forma lényt a helyükben. Azonban a napi huszadik kávé elfogyasztására kiszemelt café-ban megvilágosodásom támadt, s az idősödő pincérnővel folytatott párbeszéd égő csipkebokorként világította be az előttünk álló, veszélyes útszakaszt. Ugyanis beléptünkkor Ippo a sanda tekintet viszonzása képpen összefolyó szavakkal és akadozó nyelvcsapásokkal az alábbi magyarázathullámot zúdította a ráncokba merítkezett kiszolgáló személyzetnek:

-   Nem vagyok szurkoló, csak szimpatizáns. Calabria-ból jöttem, nem vagyok siciliano.
-   Rendben, mit kértek? – érkezett a kétkedő válasz.
-   Két kávét és két dobozos sört.
-   Dobozos sört csak a szomszédban tudtok venni. – és egyre méregetett, mint Caligula lova a karosszéket.

Beértük a feketével. Közben szemem megakadt lakótársamon, s mint akit tarkón vágtak, a felismerés egyből a kisagyamba szökött: a vursliban nyert Palermo sál díszelgett a nyakában. Egy futballsál. Ember, eszeden vagy?! Juventus-honban csámborgunk fél délután, te meg egy gyűlölt szicíliai csapat sálját hordod.
Ebben a szent pillanatban értelmet nyertek az imént elhangzott mondatok is: nem vagyok szurkoló. Meccsnap van! Istenem, add, hogy ne itthon játsszon a Juve…a helyiség televízióján azonban kiábrándító válaszok villogtak. Juventus – Palermo, nemsoká véget is ér. Hát ez fantasztikus!
Megsürgettem kissé Ippo-t, mehetnénk már a vasút irányába. Nem értette az aggodalmam, pedig egyszerű alapokon nyugodott: dél-olasszal, Palermo címkébe burkoltan, a Juve-meccs napján Torinoban…mit nem lehet ezen érteni? Azért sikerült lendületbe hoznom elkocsonyásodott tagjait.
A járdán viszonylag egyenes vonalban, nagyobb akadályok és megtorpanások nélkül haladtunk - reményeink szerint - a vasútra, de valami nagyobb emlékművel is beértük volna, ahol támpontnak kitett „itt áll ön”-térképek alapján könnyedén megtalálhatjuk úti célunkat. Azért csak nagy nehézségek árán tudtam cimborámat lebeszélni arról az elhagyott gurulós bőröndről, ami egy kapualjból kacsintgatott rá, szerinte azt morzézva: vigyél haza! Egyetlen érvem azonban hatékonynak bizonyult. Már tele van minden testrészed cuccokkal, én pedig nem cipelem. Azért szegénykém arca elkámpicsorodott a veszteségen.
A zebránál, piros lámpa előtt ácsingózva egyszer csak begurult elénk egy carabinieri feliratú Alfa Romeo. Aki nem tudná, ők az egyszerű állami rendőrségtől egyel keményebb hatóság. Amolyan fél-katonai, militáris állami szerv. Magyarul olyanok, akikkel nem érdemes baszakodni, mert leverik a veséd. Erre azon kapom Ippo-t, hogy megindul az autó felé, s elkezd magyarázni a szúrós tekintetű henteseknek: ő nem drukker, nyugalom, nem akar balhét csapni, a vonatra megyünk, és így tovább. A lámpánk eközben zöldre váltott, így el tudtam rángatni a carabinieriktől ezt a szerencsétlent, s jól le is gorombítottam:

   - Nem a sál miatt bámulták meg, te barom, hanem mert a pirosnál előttük csámborogtál, ráadásul a vásáros cigányok hozzád képest szegényesen vannak felszerelve áruval.

Persze nem hitt nekem. Mázli, hogy a zsaruk nem vették komolyabban a helyzetet. Meghosszabbíthatta volna a vakációt egy kósza drogteszt is.
Szerencsésen elértünk egy több diadalívből álló monstrumhoz, ami alatt átnézve egy soksávos út üressége ásított a pofámba. A reá függesztett tábla tanúsága szerint jó irányba sikerült haladnunk, a vasútállomás két sarokra van ide.
Egyszerre gyanús zajokat hallottam kiszűrődni a boltív oszlopai közül. Kötve hiszem, hogy a római légió szellemei kísértenének az esti órák csöndjében. Akkor mi ez? Ahogy kikukkantottam a vaskos kőrakás mellől az imént még elhagyott, szélesen ásító útra, vagy ötven fekete-fehér csíkos mezt viselő, ordítozó figurát láttam közeledni, tesztoszteronfürdő utáni felbőszült gerjedelemben lubickolva. Ennek a fele sem tréfa! Ezek nem zebrák! Juve-szurkolók!
Nyakon ragadtam Ippot, s csak ennyit hadartam a fülébe:

   - Ezeknek nem magyarázkodsz, cseszd meg! Futunk!

S még mielőtt észrevettek volna, süllyedő hajónkat patkányok módjára hagytuk magunk mögött, s két sarokkal odébb, látótávolságon kívül tüdőnk szenes darabkáit köpködve dőltünk neki az állomásépület kosz-rágta falának.
Az adrenalintól kissé még viszketős ujjbegyekkel formálgattam nyomorult modern-szoborhoz hasonlóvá csipetnyi dohányom, s a sercenő gyufa hangja elvegyült a fokozatosan lassuló szívverésem kongó zörejével. Jó kis túra volt ez, bassza meg! A vigyort sem bírom leerőltetni a képemről.

Hozzám lép egy csöves: van-e számára is egy cigim? Nézek Ippo-ra: esélytelen, megint repül a fólián. Várjál koma, mindjárt megcsinálom neked! Vagy tudod mit? Szívd el ezt! Majd sodrok másikat magamnak. Most már ráérek.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése