Otromba, böszme nagy fa a mostani, amibe oktalan hebrencs
módjára belecsaptam apránként tompuló élű fejszémet, és saját szellemi épségem
kockáztatásától sem riadtam vissza, mikor tovább göngyölgettem a felszínen már
megvakargatott mezőtéria süppedős sárszőnyegét. Bár cselekedeteim oltárán nem
avatnak hőssé, tudom jól, azért tessék megböcsülni azt a szerencsétlent, aki
oknyomozás megírására adja a fejét. Első lépésként ugyanis mit tesz, aki cikket
kíván kerekíteni egy csőrét pisztergáló dolog kapcsán? Adatot gyűjt. Na mármost
ebben a témakörben, ezen a ponton kis híján megfeneklettem, olyan sekélyes
vizekre vezetett az a mocsok szél. Ugyanis ez a bizonyos böszme nagy növény nem
más, mint az unatkozó, városi háziasszonyok kedvelt információ-forrásának
tekinthető (biofalvi Szent Ágoston legfőbb weboldala): a gyöngyharmatos csudafa.
Azt is meg kell hagyni, hogy az összes cikket, jó tanácsot,
intelmet és titkot nem bírtam végignyálazni, kocsonyásodni indult agyam egyszer
csak állj-t parancsolt ámokfutó tudásszomjamnak és ácsingózó fantáziámnak.
Azért két témakörnek alaposan a valagára néztem, végigküzdöttem magam rajtuk,
és levontam a konzekvenciákat. Az alábbiakban ezeket fogom bő lére ereszteni.
A vajákos szabóság:
Valódi szabólegényeket rejteget az oldal szerkesztői
brigádja, régi iskolás veteránokat, akik nem ma kezdték a vajákolást,
kuruzslást. A kisujjuk körme alatti koszban van a szakma, és Jézus
csodatételeiben megmártott cérnát fűznek az aranyborjú péniszcsontjából
faragott varrótűjükbe, így fércelik szebbé-jobbá a városban elpangó véglények
betonszürke hétköznapjait.
A vászon, textília, amit az embör gyereke a testén visel,
nem csupán árulkodik a gazdájáról, de befolyással is van reá. Egy szitokszó
gonosz, ártó dolgok bebocsátását okozhatja, és fordítva. Példának okáért az
Amnesia, Agressor, Exploited, Overkill, Dilemma és Virus69 kifejezések
egyértelműen a ruhatulajdonos kínhalálát kívánják, és a családja magtalanná
lesz. De ha nincs amnesia feliratú rongyom, mégis mitől lettem feledékeny? A
dilemma kapcsán pedig elsőnek a „boldogok a lélekben szegények” frázis ugrott
be. Töprengeni bűn, kérem? Kissé nehezen megy a fejembe…elkárhoztam.
A szimbólumok
viselése egyenesen az efféle rontások melegágya! Ha teszemazt egy Komlóról
elszármazott bányász (vagy akárki igazándiból) magán hordja ezen hivatás
címerét, annak okvetlenül tüdőtágulata fejlődik, a vizeletével pedig ki lehet
fűteni a házat, olyan magas lesz a szénkoncentrációja. Sorolhatnám még…
…de ne akadjunk el, hisz gyűrűzik tovább a rogyadozó emberi
elme fellegvára! Következő lecke: az emberi test három fő részre osztható.
Fentről lefelé haladva: Atyaisten, Fiúisten, Anyaisten. Fej-Tor-Potroh. Ami
pedig a legcsodásabb, hogy valamennyi testrész megbetegedés esetén gyógyítható
a testtájnak megfelelő isten szimbólumainak viselésével. Ha leszakad a
homloklebenyem, csak magamra ragasztok egy Atyaisten-matricát, és hopp! Már
kész is az új lebeny! Nincs lába? Az Anyaisten szimbólumos sztreccs-nadrág
növeszt önnek! Vastagbélrákra pedig ott a Fiúisten kapucnis pulóver. Három
színben.
A rontástól csapódjunk most az ellene való harc
partoldalának! Azt tudták, hogy láthatatlan finomerőhatások ellen védekeztek
eleink a ruhadarabjaikkal? Trükkjük a lefátyolozás, vagy a túldíszítés volt.
Ezért olyan cicomás a menyasszonyi kelengye. A leendő ifjú ara ugyanis
felfokozott lelkiállapotában nyitottabb az őt érő, rontó finomerőhatások előtt.
A szemmel verők fészke, vágyaik netovábbja egy nyitott sapkákkal bíró leány! A
figyelmüket el kellett terelni, a rossznyavalyát elvonni a lélek tükreitől,
ahol a testbe férkőzhetnek. Erre való a sok csipke, fodor, ráadásnak pedig a
fátyol, ami egy második erőteret feszít a gonoszok és a szűz közti háborús
övezetbe. Ugyanez az elkendőzés óvja a rövidlátó, kancsal, nagyfejű
csecsemőket, amit szemruhának nevez a népnyelv – már ahol, tegyem hozzá.
Szegény Csipkerózsika! Ha magyarnak születik, a szülei megóvhatták volna pár év
kómától egy egyszerű ronggyal, amit az arcára dobnak, amint a rossz tündér
megjelenik a láthatáron. Késő bánat. Ugyanezen a gondolathullámon lovagolnak a
hajfonatba biggyesztett díszes tűk, varrottas motívumok, mágikus kövek…
Arról nem is beszélve, hogy manapság, az információktól
túlterhes levegő mennyi gondolati szeméttel van telehintve, ami ellen a kiút
csakis a hagyományos szimbólumok viselésében, szemkendőkben és
varázskavicsokban rejtezik.
Nagy vonalakban ezt olvasható a Ruhagyári Kisokos kezdő
kuruzslóknak készített szemléltető anyagában. Ha nem tényként kezelt,
tudományos köntösbe bújtatott szövegként tálalnák ezt az egészet, még örülne is
neki az ember gyereke, hogy lám! Vannak, akik törődnek az ősi hiedelmek, mesék
továbbvitelével, ápolják a hagyományokat, és nem külföldről importált szeméttel
tömik a gyerekek fejét. Saját gyökereikből merítenek ihletet, élik a kultúrát.
De sajnos nem erről van szó. Termékeket árulnak, népet butítanak, ijesztgetik a
gyermeklelkű felnőtteket, szilárd alapokat hazudnak a babonának, amit jó
pénzért házhoz is szállít a futárszolgálat. A gyógyfű és a homeopátia egy dolog,
kérem! Évezredes tapasztalatokon nyugszik, és egyéb orvosságok híján a
fűből-fából patikát alkalmazták őseink. Sok előnye van, mi tagadás, és ma is
meg lenne a helyük az életünkben; valóban nem kellene azonnal paracetamol után
nyáladzani, amint egy csepp takony elhagyja orrunk cimpáját. De amikor már
semmi sem segített, régen mit volt mit tenni: a hitbe fektették a bizalmat, s
piócás emberek, ráolvasók adták egymásnak a kilincset. Innen ragadt ránk a sok
hiedelem egy része, ami csodás és gazdag kultúr-szelet, de nem tudomány.
Az a nagy büdös helyzet (ha úgy tetszik: konklúzió), drága
sapka-vitézek, hogy a díszítés, nem egyéb, mint – díszítés! Egy kulturális
formanyelv, ami tájegységenként más és más, ezerszínű forgatag, nem pedig a
mögé pakolt spirituális tartalom kivetülése. Előbb volt a tyúk, mint a tojás!
Bámulatra méltó művészmunkák, zenei nyelven is beszélő, hordható vizuális
dallamok, ünnepnapokat bearanyozó ékei a viselőjüknek. Nem pedig
túlmagyarázott, varázserejű termékei egy pénzhajhász, mások ostobaságán hízó rétegnek
– még ha ez is lenne a szépen kicicomázott végcél.
Úgyhogy a gyógyító bugyogókat, rontás-űző kamáslit,
gondolati szemét-szűrő hímzéseket hordják csak a gyöngyvirágos szabólegények és
szövőnők!
A vajákos építészek:
Második nagy lépésként járjuk körül a magyar paraszt háza
táját! Hisz ezek az építmények mágikus erővel bírtak!
A hagyományos épületek egy az egyben lefordíthatóak a
csillagok nyelvére – bár még senki sem látott önfeledten csacsogó csillagokat
az életben. A tájolás kelet-nyugati, így a mestergerenda, a gerinc a tejutat
testesíti meg. A ház bütüjén (utcafronti tűzfal) állott az ősi világfa, azaz a
Boldogasszony, a mondavilág Tündér Ilonája. Ezek szerint a Názáreti egy magyar
teremtés-rege gyermekeként látta meg a holdvilágot, valószínűleg Etelközben, és
csak a cionisták évezredes aknamunkája tette őt héberré. Na mindegy.
Miért is Keletre néz a magyar ház? Mert ez a Fehér Ló égtája.
Innentől kezdve, ha valamely szerencsétlen gyökértelen a kínai Feng-Shui
tudományát veszi alapul a bútorok tologatásakor, akkor verejtéke mérgezett
cseppeket hint a padlókárpitra! Hisz a kínaiak szerint Kelet a Zöld Sárkány
égtája, ami a magyar mondakörben aljas egy tetű, annyi szent! Úgyhogy rohadjon
meg a FengSui-sárkány, és maradjon Kínában!
A tájolásnak köszönhetően a Lélek a tűzfali ablakokon át
érkezett meg, küld-fény-post, majd hátul távozott – valahol a budi környékén.
Szar az élet? A mestergerenda mutatta az utat, ezért a bölcsőt mindig (!) ez
alá tették a gyermekecskével, így a Lélek tudta, mi az irány.
A házat befedték – ahogy azt köll. Különben beesett volna az
eső, és belesett volna a gondolat-szemét. S ez sátortető volt – az író szerint
kontyos, ám ki kell ábrándítsam szegény ezotér-alakítónkat, mert ez csak egy
tájegységekre jellemző típusa a sátortetőnek, és nyeregtető is lehet kontyos.
Sebaj! Ez legyen a legnagyobb baklövés a mai napon! A födém csúcsán díszek
voltak láthatók: nap, tulipán, vagy kettős kereszt. Bármilyen hihetetlen, ezek
szimbolizálták a…igen. Háromságot: Atyaisten, Fiúisten, Anyaisten. Ha megszokja
az ember, egész könnyű belerázódni a gondolatmenetbe, nem?
A homlokzat, vagyis Boldogasszony Ilona Fehér Lónak
szegezett teste szintén telis tele volt csudálatos motívumokkal, amik a
spirituális védőbástyákat képezték a gonosz szellemvilág ellenében, a kapu
faragásaival karöltve, nagy egyetértésben. A fedeles kaput ellátták továbbá egy
lelkiismeret-vizsgálóval, azaz lélektükörrel. Ki itt belépsz, eressz egy
mélyről húzott „D” hangot, tisztítsd meg a sapkáidat – és a csizmát!
Tovább cammogva a verandán elért az ember gyereke a Dél felé
néző bejárati ajtóhoz, ami igazán aprócskára lett vájva. Így kénytelen volt
fejet hajtani, mikor belépett – ezzel pedig tiszteletet adott a bent
tartózkodóknak, akkor is, ha meg sem érdemelték. Itt körbetekintve aztán
meglátta a tűzhelyet a középpontban, ami maga a Lélek (amelyik beröppent az
ablakon?). S ezt a lelket olyannyira tisztelték, hogy szemetet dobni rá súlyos
véteknek számított, hisz ezzel megsértették az Őst!
Itt, vagyis a konyhában tartózkodtak a legtöbbet a népek,
hogy a Lélek melegéhez dörgölhessék koplaló testüket. A helység alacsony,
világos mennyezettel – ami természetesen az ég szimbólumaként funkcionált.
A belső tér különböző erőtereknek adott otthont. Csoda, hogy
elfért mellettük a család! Ezek a terek a következőképpen oszlottak szét:
A Szellem a K-DK-i sarokba húzódott. Itt voltak ablakok,
ajtók, meg egy tetőtér. Szex-kuckó, avagy a gyermekgyár. A Lélek a tetőgerendák
alkotta kereszt metszéspontjában ütött fészket, a Teremtő pedig a Ny-ÉNy-É-i
oldalon vert tanyát, itt kínált nyugodalmat, békét az arra szomjúhozóknak.
A falak telis tele megfelelően elhelyezett tárgyakkal,
míves, díszített eszközökkel, szigorúan a szentháromság (Fej-Tor-Potroh) elvei
alapján faragványolva.
Az egész tanya elrendezése hasonló képet mutatott,
fontossági sorrendben követték egymást az épületek, valamennyi a Fehér Ló
jegyében született elvek (nevezzük Góbé-Súlynak) szerint. Meglehet, hogy a
tyúkokat és kecskéket is egy felsőbb erő rendezgette a múlt-idéző farmjáték
udvarán.
Több-kevesebb nagyolással ez az információköteg olvasható az
Égi Építész Lexikon többkötetes gyűjteményében. Ismét egy csomag túlmagyarázott,
misztifikált zagyvaság. Ha szó szerint vesszük a szövegezést, akkor a magyar
paraszt nem volt más, mint egy spiritiszta pre-hippi. Érzelmekre, mondákra
alapozta életét, cselekedeteinek mozgatórugója a szellemvilág parancsaiból
fakadt, s a logikát, gondolkodást messzi kerülte. Nehogy lesújtson az Ős!
Drága építészeim! A józan paraszti ész, mint kifejezés, vajh
mit takar? Hogy a földművelő nem volt sült-hal, és értette a dolgát. A házak
tájolása – praktikum. A Délre néző verandára odasüt a nap, átmelegíti a vaskos
falakat, jó kiülni az ajtó elé. Az elé az ajtó elé, ami azért kicsi, hogy télen
ne menjen ki a meleg, mikor kinyitják, s nyáron ne szökjön be rajta. Mellesleg
egy utcában csak egy oldalon voltak házak, hogy mindegyik tűzfala Keletre
nézzen? Akárhogy is, de a túloldal házai
– Nyugatra tekintenek. Esetleg rájuk rontottak a szemközti sor lakói, ha
azoknak már nagyon rágta az egészségét a rossz Góbé-Súly, vagy a Zöld Sárkány összeszarta
a portát. Ezt nem magyarázta meg, Mérnököm!
S a tűzhely sem mindig középre lett helyezve ám, sőt! És mivel
sokáig nyitott rendszerű volt, ezért nem szabadott szemetet dobni rá.
Gyomorforgató füst lengte volna be a házat, és az étel is jobb ízű-szagúvá vált
volna kifelé, mint befelé. A plafonról a sok kormot meg biztos félóránként,
váltva vakargatta a háziasszony és a legidősebb leánygyermek, hogy a ház népe
gyönyörködhessen a tiszta ég szimbólumát képező mennyezetben.
A gyermek mestergerenda alá fektetésének törvényét nem
tudom, melyik nagymama mesélte a hiszékeny írópalánta unokájának. Efféle
íratlan törvények csak a fogatlan vénasszonyok ajkain születtek – némi
kegyelem-kenyércsücsök ellenében. Regéljen az éhhalál ellen, nénémasszony!
A díszítések esetét már érintettem az előző témakör kapcsán,
s csak annyit tennék hozzá, hogy a míves bútorok és használati tárgyak
születése is profánabb kissé, mint spiritisztáink képzelik. A nép faragott,
vésett, mikor ráért. Nem voltak kreatív boltok, IKEA, hogy készen vett
termékekkel lássák el a rosszul bútorozott tanyákat, hát megcsinálták maguk.
Főleg télvíz idején, mikor a mezei munka elmúltával volt rá idejük. Esti
sorozatok, DVD-lejátszók és interneten bökdösődés hiányában főképp efféle
elfoglaltságokkal ütötték el az időt; és porontyok gyártásával természetesen.
A leggazdagabb faragás-kultúrával és legtöbb díszített
használati tárggyal mellesleg a házzal nem, vagy csak ritkán rendelkező
pásztoroknál találkozhatunk. Naphosszat a jószág mellett ácsorogva, ücsörögve
bőven akadt alkalmuk valamennyi vagyontárgyukat felcicomázni – amiből nem volt
sok. Így született a legtöbb faragott dohánytartó, pipa, bot, ostornyél, fokos,
furulya, stb. Fél-nomád életmódjuk megőrizte hitvilágunk darabkáit, ezzel
tudtak kiválni a dísztelen nyomorban tengődő tanyavilág lakói közül.
Kiábrándítóan hat, drága lélekismerők? Szerintem sokkal
szebb és becsülendőbb a végeredmény, ha ebből a szempontból néz rá az ember.
Miért lenne rosszabb, pláne kevesebb, mintha a láthatatlan Ős-szellemek, Fehér
Lovak és a Fej-Tor-Potroh szentháromság jegyében rettegő, Góbé-Súly szerint
rendezkedő, ostoba és tudatlan véglények hozták volna létre mindezt? Ez a
rengeteg kincs és örökség Tudást takar, s ez az, amit tovább kellene adni, és
használni. A hitet meg kell hagyni a maga helyén, a meséket, regéket pedig a
fogatlan öregasszonyoknak, szemmel verő öregbojtároknak, hisz náluk volt a
legjobb helyen. Az ő kezükben, az ő ajkaikon nem vált volna haszonleső, együgyű
ostobasággá.
Zárszóként mit tehetnék még hozzá? Talán csak annyit, hogy az elején, a felvezető szövegben túlértékeltem kissé az oknyomozás első fázisát, az adatgyűjtő folyamatot. Az összeszedett gondolatok megszülése, papírra vetése sokkal döcögősebbnek bizonyult, mint maga a szellemi ingoványon vaó kószálás, morzsagyűjtögetés. Így visszanézve lehet mindenki (az Olvasó és
jómagam is) jobban járt volna, ha bekapok egy marék hallucinogént, nyalogatok
egy légyölő galócát, mielőtt nekiesek a csudafának, félig csorbult fejszémmel.
Még az is megeshet, hogy remek kis gonzo született volna belőle. Most már azt
hiszem, késő, a fa – számomra – kidőlt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése